Alla inlägg den 14 januari 2016

Av Tove Andersen - 14 januari 2016 18:15

Jag ska läggas in för operation den 28 januari. Dagen börjar närma sig och jag tycker fortfarande att det känns overkligt. Som en person som gjort operationen sa till mig "Allt kommer att gå bra bara huvudet är med". Men ibland känns det som att jag leker kurragömma med mitt huvud. Många tankar och känslor bubblar runt i kroppen.


Såhär inför operationen ska man äta flytande för att fetta av levern då den är ivägen vid operation och för att vänja kroppen vid mindre intag. Jag började med flytande den 2 januari. Jag har beställt ett helt berg med Modifast produkter i form av shakes, soppor och puddingar. Intaget ska vara 800-1000 kcal om dagen (normalt intag är 2000 kcal för kvinnor). Jag har haft svårt för att få i mig tillräckligt. Det har blivit högst 600 kcal om dagen. Det beror väl troligtvis på nedstämdhet, ork och vilja. Synd bara att jag inte tänkt längre. En vän berättade och fick mig att tänka om att om man kommer till operationen med dåliga värden så blir det inställt, så ät!

Jag skulle gå under om det hände mig!


På vågen går det bra. Från startvikten den 2 januari ska man helst gå ner 10% till operationsdagen. Jag har hitills gått ner 8 kg och mer kommer det förhoppningsvis att bli.


 

Av Tove Andersen - 14 januari 2016 18:12

Den 9 december kallades jag till Mora lasarett. Där fanns det även sju andra personer som ska genomgå operationen. Först fick man registrera sig med invägning, längd och blodtryck. Sedan delades gruppen i hälften. Ena gruppen fick lyssna på dietisten medan andra gruppen träffade kirurgen. Sedan byttes vi av. Sist av allt gjordes det en individuell narkosbedömning.
Det var mycket väntan mellan de olika momenten.
Jag pratade med en tjej där som trodde att vi skulle börja med flytande i januari och att operationen sker i början på februari. Med flytande börjar man 4 veckor innan. Men de säger till när man ska börja.
Jag började med mitt första besök på VC i Rättvik i januari så man kan säga att det har tagit ca 1 år att få operationen gjord. Men man har fått legat i en hel del själv. Jag är nervös men det kommer säkert att gå bra.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<<
Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards