Alla inlägg den 12 januari 2016

Av Tove Andersen - 12 januari 2016 19:20

Torsdag den 10/9 var jag välkommen till sömnlabbet i Avesta för en sömnutredning. Jag blev uppkopplad med en massa krims krams och fick sova i ett litet rum. Klockan 06.00 blev jag väckt och fick frukost. Efteråt gick vi igenom hur min natt hade varit. När jag sover på sida så såg allt bra ut. Men när jag sover på rygg hade jag 56 aktiviteter för mig i timmen. Det är som om någon skulle väcka mig en gång i minuten. Jag får då inte den djupa sömnen som behövs. Men samtidigt så tycker jag det är konstigt att man kan bedöma ens sömn på en natt. Klart det är ovant när man sover borta och med en massa sladdar.
Jag fick med mig en snarkmaskin hem och ska använda den minst 5 timmar varje natt. Detta för att underlätta operationen också.


 

      

Av Tove Andersen - 12 januari 2016 19:16

Det har gått över 4 månader och det skulle ju ta minst 8 månader för att få komma till sömnlabbet i Avesta. Jag gjorde ett ryck i morse och kontaktade dem. Det var 10 minuter kvar på deras telefontid. Första ringningen var det upptaget. Jag försökte igen och fick prata med en kvinna. Jag frågade hur det går för min kallelse. Då hade de fått ett återbud på torsdag den 10/9 som jag blev erbjuden. Jag tackade självklart ja. Jag slapp vänta 4 månader till! Nu kommer operationen närmre. Jippie!

Av Tove Andersen - 12 januari 2016 19:15

Jag kontaktade sömnlabbet i Avesta för att höra hur det går med kallelsen. Jag har väntat i 2 månader nu och i remissbekräftelsen stod det att det kommer ta som längst 3 månader innan jag får en tid. Men hon jag pratade med i telefonen sa att "nej nej, du kommer säkert få vänta upp till 8 månader". Suck! Jag förstår inte att sömnlabbet kan vara så viktigt innan operationen. Det är ju den som kommer dra ut på tiden. Jag har bara den kontrollen kvar innan jag får träffa en kirurg.
Tålamod!

Av Tove Andersen - 12 januari 2016 19:08

Har varit fastande sedan 22.00 i går kväll. Gick upp i morse och kissade i en steril glasburk. Klockan 09.15 hade jag tid på VC för att ta prover. Skönvikt vill ha 10 st rör med blod. Det kändes ingenting med nålen. Det kändes bara konstigt att kolla på de blodfyllda rören som vaggade fram och tillbaka och tänka på att det är mitt blod som får sig en åktur.
Nu är ännu ett moment avklarat! Nu väntar jag bara på kallelse till sömnlabbet i Avesta.
Fruuuukooost!!!!!!


 

Av Tove Andersen - 12 januari 2016 18:45

Från besöket på vårdcentralen till Skönvikt i Säter tog det ca tre månader.

Skönvikt är en avdelning som endast fokuserar på övervikt. Härliga och kompetenta människor!

I slutet på mars var jag välkommen dit på informationsträff. Tillsammans med 20 andra personer fick vi mer information om vad och hur en gastric operation går till samt kostomställningen som blir.

Dagen efter var jag tillbaka för en enskild utredning. Jag och läkaren kom fram till att en vanlig gastric by pass operation skulle passa mig bäst (det finns flera metoder).


 


Av Tove Andersen - 12 januari 2016 18:34

Januari 2015 hade jag bestämt mig efter en längre tids funderande.

Jag tog tag i det hela och kontaktade vårdcentralen för en tid.


Hej! Tove heter jag. Jag har länge funderat och nu bestämt mig för att göra en magsäcksoperation. En så kallad gastric by pass.


Och där började resan...

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<<
Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards